Hikos wandelt met u mee
Na uw bezoek aan de huisarts of specialist komen de vragen. De specialisten van Hikos nemen op dát moment de tijd voor u zodat u goed voorbereid bent op uw volgende consult.
“Bijna verdwaalde ik zelf in de zorg”
Hikos is opgericht door Jacqueline Timmermans, zelf arts én patiënt. In 2017 werd zij tijdens haar zwangerschap in één klap medisch. Meer dan ooit realiseerde zij zich dat veel mensen ‘verdwalen’ in de zorg en in de hoeveelheid informatie die online te vinden is. Tijdens de spannende tijd die volgde, merkte ze bovendien hoe fijn het is om in zo’n positie te kunnen sparren met medisch specialisten. Deze artsen waren niet haar – overigens uitstekende – behandelend arts; dit waren mensen uit haar eigen netwerk. Ze hielpen Jacqueline bij het voorbereiden op een volgend consult en bij het formuleren van de juiste vragen. Zij had haar sparringpartners mét verstand van zaken, voelde meer regie en minder onzekerheid. Zo ontstond het idee voor Hikos: een dienst die laagdrempelig (digitaal) overleg met een medisch specialist mogelijk maakt. Met de nadruk op laagdrempelig, alsof de specialist uw buurman of buurvrouw is.
Hikos helpt u als u wilt weten welk ziekenhuis gespecialiseerde kennis in huis heeft over uw klacht of wanneer u na een afspraak buiten staat en die ene vraag nog komt bovendrijven. Hikos is er ook als u gaandeweg in het traject wilt weten wat u kunt verwachten van de komende afspraken of als u even verdwaald lijkt in het ‘medische doolhof’. Wij zijn er om medisch specialistische kennis voor iedereen toegankelijk te maken en bieden buiten de spreekkamer een veilige plek om vragen te stellen. Zo gaat u goed voorbereid naar uw volgende afspraak.
Waar helpt Hikos bij?
Wegwijs worden in de zorg
Voor veel aandoeningen hebben bepaalde medisch specialisten of ziekenhuizen extra aandacht. U wilt graag daar behandeld worden waar veel kennis en ervaring zit. Wij zoeken samen met u naar de beste specialist voor patiënten zoals u.
Voorbereiden op een afspraak
Wellicht heeft u na een afspraak met uw eigen arts nog vragen of heeft u een diagnose gekregen en zijn er meerdere behandelopties. Onze specialisten kunnen met u sparren en de voor- en nadelen toelichten. Zo kunt u actief meebeslissen over uw behandeling.
Medisch advies op maat
U heeft een medisch probleem en moet naar het ziekenhuis. Vaak blijft het niet bij één consult en volgen er meerdere afspraken met de behandelend arts. Om als volwaardige gesprekspartner aan tafel te zitten, moet u goed geïnformeerd zijn. De informatie die online te vinden is, is alleen nooit ‘op maat’. Bovendien is er in de spreekkamer zelf vaak weinig tijd. In heel veel gevallen zijn er meerdere behandelopties, maar lukt het niet om al die opties tijdens één consult volledig toe te lichten. Op zo’n moment heeft u vragen over het proces en over de keuzes die gemaakt moeten worden. Vragen die niet kunnen wachten tot de volgende ziekenhuisafspraak. Op zo’n moment neemt Hikos juist de tijd voor u.
Onze visie
Een steeds groter wordende groep patiënten wil samen met de arts beslissen over zijn of haar medische traject. Zodra mensen klachten krijgen, komen ze in de medische wereld terecht: een steeds complexer wordend doolhof. Patiënten worden kritischer, willen graag begrijpen wat er gebeurt en wat behandelopties zijn. Patiënten verwachten toenemend een persoonlijke benadering in de gezondheidszorg. Door de druk op de gezondheidszorg in zijn geheel, kunnen die wensen niet altijd waargemaakt worden.
Onze missie
Het is onze missie om patiënten goed geïnformeerd mee te kunnen laten praten over hun medische traject en ze door het medisch doolhof te helpen navigeren (patient empowerment). Dat doen wij door patiënten de mogelijkheid te bieden om digitaal van gedachten te wisselen met een medisch specialist. Dit voelt als een goed gesprek met een vriend(in) die toevallig ook medisch specialist is en dus weet waar hij of zij het over heeft. Ons doel is dat patiënten meer eigen regie voelen, betere medische beslissingen kunnen maken en zich beter kunnen vinden in de gekozen behandeling.
Typisch Hikos
Altijd bereikbaar en flexibel
Wij zijn goed bereikbaar per telefoon en per mail. Als u een afspraak plant, kiest u zelf een datum en tijd. Dat kan ook in het weekend of in de avonduren zijn.
Advies op maat
Iedereen kan gebruik maken van onze diensten. Het maakt bijvoorbeeld niet uit waar u verzekerd bent.
Onafhankelijk
Om de onafhankelijkheid te borgen, zullen wij nooit één medisch specialist of ziekenhuis adviseren, maar altijd twee of meer.
Afspraak in 3 stappen
Een digitale afspraak plannen met een van onze specialisten is veilig en eenvoudig. Via de afspraakplanner kiest u een geschikte dag en tijd en vervolgens betaalt u via iDeal. Hierna ontvangt u een bevestigingsmail en vragenlijst, waarmee u zich goed kunt voorbereiden op het gesprek en u de arts voorziet van achtergrondinformatie. U wordt vervolgens op het door u gekozen moment uitgenodigd voor een afspraak via beeldbellen.