Dubbelinterview: een huisarts en een patiënt in gesprek over Hikos
16/10/2024 – door Maaike Huisinga
Na een slechte ervaring met een arts in de oogkliniek besloot Peter* (56 jaar) dat hij zich goed wilde voorbereiden op het gesprek in het ziekenhuis. Hij besloot contact op te nemen met zijn huisarts René Bloem, die aangaf zeker iets van ogen af te weten, maar uiteraard niet zoveel als een specialist. Hij wees zijn patiënt op Hikos, waarna Peter al binnen een paar dagen een beeldbelgesprek had met een oogarts. We spraken zowel Peter, als zijn huisarts René, om te horen hoe zij deze samenwerking met Hikos hebben ervaren.
Peter: “Mijn vragen werden niet of vaag beantwoord door de arts in de oogkliniek. Hij zei dingen als ‘Ik kan het niet goed zien bij u, maar het zal wel goed zijn,’ waardoor ik mij niet op mijn gemak voelde. Dat was voor mij een signaal om niet voor deze arts en kliniek te kiezen. In tegenstelling tot die arts, gaf de arts van Hikos duidelijke antwoorden en daarbij luisterde hij serieus naar mijn vragen. De kwaliteit van de antwoorden was helder en in lekentaal, wat erg nuttig was. Na het gesprek had ik een veel beter beeld van de ingreep.”
Huisarts René: “Toen mijn patiënt duidelijk met zorgen en twijfels zat die ik niet kon wegnemen, bedacht ik dat de specialisten van Hikos zijn vragen wel zouden kunnen beantwoorden. Hij bevestigde snel dat het contact bevredigend was en dat hij verder kon.”
Peter: “Het aanmelden bij Hikos ging erg eenvoudig. Ik stuurde een bericht via een webformulier en werd snel opgebeld door de verpleegkundige voor de intake. Daarna werd de afspraak gepland met de specialist.”
Peter: “Ik denk zeker dat Hikos voor meer mensen relevant is. Een eerste gesprek met een specialist is altijd spannend. Een oriënterend voorgesprek met een arts van Hikos kan veel antwoorden opleveren. In mijn geval kreeg ik uitleg over de ingreep en een nuttige strategie. Dit wens ik iedereen toe.”
Huisarts René: “Een second opinion is duur, vooral als er aanvullend onderzoek nodig is. Hikos is goedkoper en doet geen extra onderzoek, wat direct kostenbesparend werkt. Hoewel het laagdrempeliger is en daardoor vaker ingezet kan worden, vermoed ik niet dat dit de besparing teniet zal doen.”
Peter: “Als Hikos er niet was geweest zou ik de ingreep niet hebben afgezegd, die was onvermijdelijk. Ik was al door mijn zorgverzekeraar gewezen op twee andere zorgaanbieders. Zonder het gesprek met Hikos zou ik alsnog behandeld zijn. De zorgaanbieder die ik uiteindelijk koos, werd ook aanbevolen door Hikos.”
Huisarts René: “Als huisarts probeer je de patiënt bij te staan bij belangrijke beslissingen. Als dat niet lukt, kan Hikos als verlengstuk dienen. Waar het contact met en de aandacht van de specialist eindigt, begint Hikos. Daar ligt de meerwaarde.”
Peter: “Ik kan moeilijk zeggen of ik denk dat een verwijzing via de huisarts meer gepromoot zou moeten worden. Een huisarts moet altijd zelf een overweging maken. Maar als een patiënt veel vragen heeft die een huisarts niet kan beantwoorden en het duurt lang voordat de patiënt bij een specialist terecht kan, dan zou een huisarts kunnen wijzen op Hikos. Zorgverzekeraars zouden Hikos in hun pakket kunnen opnemen voor beter geïnformeerde patiënten en snellere, bewuste keuzes.”
Huisarts René: “Hikos biedt zeker ondersteuning voor ontlasting van de zorg. Met oplopende wachtlijsten en zorgkosten kan Hikos positief bijdragen door kosten in toom te houden en de druk op ziekenhuizen te beperken. Waar de valkuilen voor Hikos liggen is moeilijk te zeggen. Mogelijk, als Hikos algemeen bekend en gewaardeerd wordt, kunnen de wachttijden bij Hikos zelf toenemen.”
Peter: “Ik heb geen specifieke tips voor Hikos, maar meer een aanmoediging: blijf patiënten goed informeren zodat ze mee kunnen praten en beslissen over hun medische traject. En blijf een menselijke organisatie.”
*Peters naam is gefingeerd. Zijn echte naam is bekend bij Hikos.